top of page

Koloniaal Haarlem

In het kader van Keti Koti op 1 juli en Tuladag op 17 augustus zijn er sinds 2022 professionals betrokken om aandacht te vragen voor vraagstukken rondom de gedeelde geschiedenis van Nederland, Suriname, de Antillen en Indonesië in Haarlem. In samenwerking met Bureau Discriminatie Kennemerland heeft Maya Mutlu lezingen geven over Koloniaal Verleden in musea en markante gebouwen. Deze lezingen zijn los te boeken voor uw instelling of organisatie.

Keti Koti 2023 wordt met veel activiteiten herdacht en gevierd in Haarlem.

Meer info is te vinden op www.koloniaalhaarlem.nl

Koloniaal Haarlem op excursie

Rondleiding Symboliek Gebouw Tropenmuseum en het KIT

 

 

Wist u dat het Tropenmuseum vroeger Koloniaal Museum heette? En dat het verhuisde vanuit Paviljoen Welgelegen in Haarlem ( Provinciehuis Noord-Holland nu)? De naam werd al in de jaren 50 veranderd, genoodzaakt door de onafhankelijkheid van Indonesië na de WOII. Wat nog rest uit die tijd, gedachtegoed aan het koloniale tijdperk is de symboliek van het gebouw binnen en buiten. Decennialang worstelt het Tropenmuseum met een dubbele identiteit. Interessant om eens aandacht aan te geven en te reflecteren op het vraagstuk van deze ongemakkelijke erfenis die we wel vaker tegenkomen.

 

Laat u zich inspireren door een rondleiding door kunsthistoricus en ervaren rondleider Maya Mutlu (1980, Bodrum).

Maya is een kunsthistoricus en een ervaren rondleider(oa 15 jaar Tropenmuseum), onderzoeker, workshop-, museum- en gastdocent. Ze werkt als zelfstandige in de culturele sector waar zij aandacht vraagt voor actuele onderwerpen. 

 

Datum: 7 juli 10.30-14.00 uur

Locatie en startpunt: Wij vertrekken met de trein vanuit Haarlem CS op excursie in de richting van Amsterdam. Verzamelpunt voor de Ako boekenhandel Haarlem CS.

Duur rondleiding 1,5 uur

Kosten: de rondleiding zelf is gratis dankzij de steun van Gemeente Haarlem en Bureau Discriminatiezaken Kennemerland. U dient zelf voor vervoerskosten te zorgen dmv Ov kaart, hiernaast een geldig entreebewijs voor het museum apart te regelen, museumkaart is hierbij gratis.

Max 15 deelnemers, ik zal gebruik maken van een fluistersets voor optimale verstaanbaarheid.

Aanmelden via: info@demuseumclub.nl

image_edited_edited.jpg

Koloniaal Haarlem op excursie in Amsterdam

 

Rondleiding tentoonstelling Felix de Rooy

 

 

De overzichtstentoonstelling van Felix de Rooy (1952, Curaçao) in Stedelijk Museum Amsterdam is in alle opzichten een aanrader! De kunstenaar, geboren op Curaçao, is een veelzijdige, multidisciplinaire kunstenaar. Hij maakt niet alleen schilderijen, tekeningen, sculpturen maar ook films en documentaires. Tijdens deze tentoonstelling worden zijn films vertoond in Eye Filmmuseum. Waar zijn sculpturen intuïtief tot stand lijken te komen, zijn ze zeer gelaagd en laten zich niet makkelijk analyseren. Die gelaagdheid komt voort uit zijn afkomst zoals hij het zelf beschrijft: als afstammeling van koloniaal orgasme. 

 

Komt u deze bijzondere kunstenaar ontdekken tijdens de verdiepende rondleiding door kunsthistoricus Maya Mutlu? Tijdens de rondleiding zal er ruimte zijn om te reflecteren op aangesneden onderwerpen.

Maya Mutlu (1980, Bodrum) is een kunsthistoricus en een ervaren rondleider(oa 15 jaar Tropenmuseum), onderzoeker, workshop-, museum- en gastdocent. Ze werkt als zelfstandige in de culturele sector waar zij aandacht vraagt voor actuele onderwerpen. 

 

Datum: 17 augustus 14.00-17.00 uur

Locatie en startpunt: verzamelen in op Haarlem CS voor de Ako boekenhandel. U kunt ook alleen het onderdeel rondleiding meemaken in Stedelijk Museum Amsterdam.

Duur rondleiding 1,5 uur

Kosten: Gratis, u dient wel uw vervoer zelf te betalen en hiernaast een geldig entreebewijs voor het museum apart te regelen, museumkaart is hierbij gratis.

Max 15 deelnemers, ik zal gebruik maken van een fluisterset voor optimale verstaanbaarheid.

Aanmelden via: info@demuseumclub.nl

Mocht u op deze datum niet in de gelegenheid zijn om de rondleiding te volgen, kunt u een aanvraag doen voor een privé rondleiding voor uw gezelschap.

image (1).png

Ongemakkelijke Erfgoed

 

Sporen van koloniaal verleden in Amsterdam zijn duidelijk aanwezig, vooral in de grachten, die nog altijd het toonbeeld van de stad bepalen. Die sfeer blijft dominant t/m de 19e eeuw, nog altijd te "lezen" in de monumentaliteit van de bouwwerken, ornamenten en muurschilderingen zoals oa het Rijksmuseum of het KIT. 

Wist u dat Haarlem ook letterlijk en figuurlijk verweven was met de pijnlijke slavernijverleden, in oost en west, ontstaan in de 17e eeuw? Haarlem was destijds oa beroemd om bepaalde stoffen die er geweven werd zoals Haarlems bont of Haarlems streepje, die deels als ruilmiddel gebruikt werden voor tot slaaf gemaakten in West Afrika, als onderdeel van de "driehoekshandel". Is dit ook te zien in de collectie van Frans Hals Museum?

We bevinden ons in een bijzondere periode waarin het verleden opnieuw bekeken wordt. De 17e eeuwse zeepbel (symbool voor vergankelijkheid wordt definitief doorgeprikt), wij zullen de werken nu door andere ogen bekijken dan de toenmalige VOC mentaliteit. Een periode waar men kortgeleden vol trots terug keek. 

Graag geeft kunsthistoricus Maya Mutlu u een lezing over een ongemakkelijk erfenis en hoe dat te interpreteren en te benaderen door te focussen op de collectie van Frans Hals Museum Haarlem. 

De lezing wordt gegeven in het kader van Koloniaal Haarlem met de steun van VSB fonds

Constantijn Netscher_edited.jpg
koloniaalmuseum_edited.jpg

Koloniale geschiedenis van Paviljoen Welgelegen

 


Kunsthistoricus Maya Mutlu (1980, Bodrum) verdiept zich in deze lezingen over koloniale geschiedenis in collecties van musea en hoe zij vervolgens met deze inmiddels ongemakkelijke erfenis omgaan.

In het territorium van de machthebbers is "de VOC mentaliteit" nog altijd zichtbaar, hetzij in gebouwen, hun ornamenten, hetzij in de collecties van musea. Daarmee (werd en wordt) de uiterst pijnlijke, gedeelde geschiedenis van slavernij in Oost en West verdoezeld. Pracht en praal verblindt ons.

Tijdens haar lezing zal Maya daarbij historische Haarlemse plekken zoals Paviljoen Welgelegen (nu Provinciehuis Noord Holland) bespreken, die als Koloniaal Museum is gebruikt vanaf 1871, voordat het naar Amsterdam verhuisde en opende aan de Linnaeusstraat in 1926. Datzelfde Koloniaal Museum is de voorloper van Tropenmuseum Amsterdam. Ooit gericht op het bevorderen van Kunstnijverheid, later gericht op het kennismaken met verre culturen, en nu vele jaren na dekoloniseren van de tentoonstellingen: aandacht voor persoonlijke verhalen.

Ook zullen er voorbeelden volgen van andere museale aanpakken zoals De Nieuwe Kerk: Black is Beautiful, Museum van Loon, Rijksmuseum: Slavernij, Stedelijk Museum: Kirchner en Nolde.

Na haar lezing kan de tentoonstelling Verborgen Noord-Holland in Paviljoen Welgelegen bezocht worden.

Maya Harpers Bazaar_edited.jpg
Maya Harpers Bazaar_edited.jpg

Maya Mutlu

Maya Mutlu (1980, Bodrum) is een kunsthistoricus en onderzoeker, woonachtig in Haarlem. Ze is al meer dan tien jaar als zelfstandige actief als rondleider, stadsgids, museum- en workshopdocent bij oa Van Gogh Museum, Hermitage Amsterdam, Let’s Do It Kids en Mapping Slavery. Als zelfstandige gaat zij met privé groepen tentoonstellingen af in musea rondom Amsterdam en Haarlem. Door o.a. haar verbintenis van 13 jaar met het Tropenmuseum heeft ze veel kennis en ervaring opgebouwd als het gaat om dekolonisatie van betwiste collecties of voorwerpen, Nederlandse slavernijgeschiedenis en de uiting of sporen daarvan in ons huidige maatschappij.

Mutlu heeft een bi-culturele achtergrond: ze is opgegroeid in Turkije en sinds haar 18e woont ze in Nederland. Door haar persoonlijke zoektocht naar haar (culturele) identiteit heeft ze een verfijnde manier ontdekt voor het bespreekbaar maken van ongemakkelijke onderwerpen, waardoor anderen zich ook welkom voelen. In haar rondleidingen, workshops en lezingen komen feiten uit het verleden bij elkaar door voorbeelden uit het heden. Als kunsthistoricus maakt zij gebruik van kunstenaars en werken om de abstracte begrippen vorm te geven bij de gesprekken. De kunstwerken geven houvast of toegang tot onderwerpen en werken inspirerend en verbindend.

bottom of page