Zelfportretsite.jpg

Programma 2022-2023
Rondleidingen en lezingen

September- AkzoNobel Art Foundation

Jubileum tentoonstelling All Eyes, toont de highlights uit de verzameling van AkzoNobel die sinds 1996 verzamelt en tentoonstelt. Toonaangevende werken van kunstenaars van toen en nu blijven fascineren, wekken verwondering op en inspireren.. Klik op de afbeelding voor meer info.

November- Love Stories, Art, Passion and Tragedy
Hermitage Amsterdam

Love Stories in de Hermitage Amsterdam omvat een selectie van de beste portretten uit de collectie van National Portrait Gallery Londen, die dateert van de zestiende eeuw tot nu. Het zijn herkenbare thema's van romantische liefde, obsessie en verliefdheid tot tragedie en verlies. De kern van deze tentoonstelling is een reeks levensechte liefdesverhalen die universeel zijn en de menselijke ervaring beschrijven.

Anna_Maria_Jenkins_and_Thomas_Jenkins_-_Angelika_Kauffmann.jpg.0x1024_q85_crop.jpg

Januari- Naar de natuur. Mondriaan en de Haagse School
Museum Flehite, Amersfoort

Ter gelegenheid van zijn 150e verjaardag, reizen wij af naar Amersfoort. Piet Mondriaan staat bekend als grote vernieuwer van de schilderkunst. Zijn befaamde abstracte schilderkunst verwijst in geen enkel opzicht meer naar de zichtbare, natuurlijke werkelijkheid. Mondriaan begon zijn carrière echter als landschapschilder. Invloed van de Haagse school maar ook zijn eigen stijl is voelbaar..

2019-00085bc9e248ae2e13397dbd1cbb9e9be33122fc3254f4b8a239fc3e1a8889f776cc.4fe89c0698b5b167

The Leiden Collection
Hermitage Amsterdam

De tentoonstelling Rembrandt en tijdgenoten: historiestukken uit The Leiden Collection is speciaal samengesteld voor de Hermitage in Amsterdam en omvat tal van werken die decennialang niet in Nederland zijn geweest. Daaronder zijn schilderijen van Rembrandt van Rijn (1606-1669), zoals Minerva in haar studeerkamer (1635).

Andere werken die naar Amsterdam komen zijn gemaakt door Rembrandts leermeester Pieter Lastman en van leerlingen en volgelingen, onder wie Ferdinand Bol, Arent de Gelder, Carel Fabritius, Frans van Mieris, Caspar Netscher, Godefridus Schalcken en Jan Steen.

De Amerikaanse miljardair, zakenman, filantroop en kunstverzamelaar Thomas S. Kaplan en zijn vrouw Daphne Recanati Kaplan richtten The Leiden Collection op in 2003. Inmiddels telt deze meer dan 250 17de-eeuwse Nederlandse schilderijen en tekeningen.

763.webp

Felix de Rooy
Stedelijk Museum Amsterdam

Overzichtstentoonstelling van Felix de Rooy (1952), een Nederlandse kunstenaar van Surinaams-Curaçaose afkomst die sinds de jaren 1970 in Nederland werkt. De Rooy onderzoekt de positie van de gekoloniseerde mens en bevraagt hoe dit subject zich tot zichzelf en de maatschappij verhoudt. In de tentoonstelling is aandacht voor de verschillende domeinen waarin de kunstenaar werkzaam is en toont hij zijn inspiratiebronnen.

Felix de Rooy

Oktober- Hockney's Eye
Teylers Museum Haarlem

We kunnen geen genoeg krijgen van David Hockney. Hij blijft fascinerend met zijn kijk op de wereld om hem heen. Teylers Museum geeft aandacht aan zijn manier van kijken, te midden van wetenschappelijke instrumenten. Iets wat Hockney zelf ook inspireert. Vanwege beperkte ruimte en verwachte drukte zijn er geen rondleidingen toegestaan. Vandaar dat dit bezoek verrijkt zal worden met een lezing vooraf, in een locatie op loopafstand van Teylers Museum.

Zelfportretsite.jpg

December- Golden Boy Klimt
Van Gogh Museum

Gustav Klimt is wereldberoemd vanwege zijn schilderijen met goud en decoratieve ornamenten, zijn universele symboliek en zijn afbeeldingen van sterke vrouwen. Maar waar haalde hij zijn inspiratie vandaan?

De tentoonstelling Golden Boy Gustav Klimt. Inspired by Van Gogh, Rodin, Matisse… biedt de bezoeker de unieke kans om het werk van Klimt te midden van zijn talrijke inspiratiebronnen te zien.

Let op: alleen lezingen.

fffdfffa-935b-46c1-88ad-a2e6d8967453.webp

Februari- Samuel Fosso
Huis Marseille Amsterdam

Fosso’s werk, dat het midden houdt tussen fotografie en performance, neemt een centrale plaats in binnen de internationale hedendaagse kunstwereld. Nadat hij de burgeroorlog in Nigeria had overleefd, trok de jonge Fosso in bij zijn oom in Bangui in de Centraal-Afrikaanse Republiek, waar hij al op dertienjarige leeftijd zijn eigen fotostudio oprichtte. Na een werkdag vol opdrachten voor flatteuze portretten van klanten, experimenteerde Fosso voor zijn eigen plezier met zelfportretten. Hierin creëert hij een reeks van alterego’s die vrolijk ingaan tegen alle conventies rondom representativiteit. Zijn zelfportretten stellen Fosso in staat om zichzelf telkens opnieuw uit te vinden en beperkingen, die gewoonlijk worden opgelegd door maatschappij, geografie en tijd, vakkundig te omzeilen. Zo stelt zijn werk vragen over de consequenties van normen ten aanzien van representatie en identiteit, en viert het de vrijheid van meningsuiting.

Samuel-Fosso-2-768x768.jpg

Deense Modernen
Cobra Museum

Het jubileumjaar van Cobra 75 gaat van start met een drieluik van Deense moderne kunst.

Het belooft een kleurrijke en fantasieprikkelende tentoonstelling te worden. Het zijn dus 3 tentoonstellingen die wij zullen bezoeken voor een verdieping in de Deense, moderne kunst.

Jacobsen_Rodmaske_Web_Cobra-museum-797x1024.jpg