top of page
Hilma af Klint, The Ten Largest, Group IV, No. 3, Youth, 1907, Courtesy Hilma af Klint Fou

Programma 2023-2024
Rondleidingen en lezingen

September- Cobra Amstelveen

Grenzeloos en vrij toont de Cobra-kunst in relatie tot voorlopers, tijdgenoten en hedendaagse kunstenaars.Cobra-kunstenaars zoals Appel, Constant, Alechinsky, Corneille, Jorn, Götz, Van der Gaag, worden samen getoond met voorlopers zoals Van Gogh, Picasso, Beckmann, Schwitters, Klee, Miró, Munch. Daarnaast zijn werken te zien van tijdgenoten zoals Pollock, Katzuo Shiraga, Dubuffet en Willem de Kooning en opvolgers zoals Baselitz, A.R. Penck, Martha Jungwirth, Jean-Michel Basquiat, Tal R, Cecily Brown en Eva Räder.

05-jean-michel-basquiat-untitled-zonder-titel-1982-museum-boijmans-van-beuningen-rotterdam

November- De grote Indonesië tentoonstelling
De Nieuwe Kerk Amsterdam

De tentoonstelling geeft een beeld van de veelbewogen geschiedenis en de rijke culturen van het land en de bewoners door de eeuwen heen. Van de hoogtijdagen van het legendarische Majapahit-rijk, de koloniale overheersing tegenover de Indonesische onafhankelijkheid en de Tweede Wereldoorlog tot de revolutie en het uitroepen van de republiek door Sukarno, het tijdperk Suharto en het huidige Indonesië met al haar beloftes en uitdagingen. Samengesteld als een meerstemmige biografie met aandacht voor uiteenlopende perspectieven en traumatische ervaringen.

Amsterdam_Nieuwe_Kerk.jpg

Januari- Sol LeWitt
Joods Historisch Museum (o.v.)

Vanaf 30 oktober is in het Joods Museum het werk van de Amerikaans-Joodse kunstenaar Sol LeWitt te zien. Speciaal voor deze tentoonstelling wordt een aantal metershoge wall drawings (muurtekeningen) uitgevoerd. Ook zullen sculpturen, werken op papier en archiefmateriaal te zien zijn. LeWitt is een van de grondleggers van conceptuele kunst: de gedachte dat een idee op zichzelf kunst kan zijn. De tentoonstelling gaat in op LeWitts Joodse achtergrond én op zijn bijzondere band met Nederland.

20220223_134022-scaled.jpg

Maart- AkzoNobel Art Foundation

De tentoonstelling Earth toont weer een geweldige kunstcollectie, genoeg te ontdekken!

Akzo.jfif

Mei- Collectie 1980 tot nu
Stedelijk Museum Amsterdam

"De nieuwe collectieopstelling presenteert werken van kunstenaars en ontwerpers met moed, lef en hoop. Zij werpen een nieuwe blik op de veranderende wereld met soms ongemakkelijke interventies, vaak ontroerende verhalen en altijd inspirerende vergezichten. Met ‘Tomorrow is a Different Day’ leren we beter kijken naar onze samenleving en kijkt het Stedelijk ook kritischer naar haar eigen maatschappelijke positie. Morgen is alles anders dan vandaag, en gisteren is in het licht van vandaag een andere dag. De hedendaagse kunst en vormgeving in de collectie van het Stedelijk houdt ons voortdurend scherp op de vraagstukken die de voortdurende verandering met zich meebrengt."

— Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam

FB_IMG_1647858778895_edited.jpg

Oktober- Julius Caesar Museum H'Art

Najaar 2023 brengt Hermitage Amsterdam (binnenkort Museum H'Art) een tentoonstelling over Gaius Julius Caesar (100 - 44 v. Chr.). Deze allereerste solo-tentoonstelling in Nederland over Caesar wordt georganiseerd in samenwerking met twee Italiaanse musea, Museo Archeologico Nazionale en Museo Nazionale Romano en tal van musea in Duitsland en Nederland.

ID10305_Ring_Caesar_Museo_Archeologico_Nazionale_di_Firenze.png.1920x0_q85_crop.jpg

December- Hilma af Klint en Mondriaan Kunstmuseum Den Haag

‘Diegenen die de gave hebben dieper te zien, kunnen voorbij de vorm kijken en zich concentreren op het wonderlijke aspect dat schuilgaat achter elke vorm, leven genaamd’  Hilma af Klint (1862-1944)

Tegen de achtergrond van het veranderende, wetenschappelijke, wereldbeeld ontwikkelen Af Klint en Mondriaan hun krachtige oeuvres. Ze beginnen als landschapsschilder en ontwikkelen vrijwel gelijktijdig hun geheel eigen beeldtaal, weg van de natuurlijke verschijningsvormen.

Af Klint ontwikkelt een symbolistisch geladen taal. Deze bestaat onder andere uit spiralen en geometrische vormen in pastelkleuren. Waar Af Klint in veel van haar series de abstracte werken laat voortvloeien uit figuratieve, komt Mondriaan tijdens zijn leven stap voor stap tot abstractie. Hij ontwikkelt uiteindelijk een universele beeldtaal gebaseerd op horizontalen en verticalen en primaire kleuren. Er blijken interessante parallellen, hoe verschillend hun beeldtalen ook zijn.

Februari- Pieter Teyler Huis
Teylers Museum Haarlem

Pieter Teylers Huis is open! Het voormalige woonhuis van Pieter Teyler (1702-1778), de grondlegger van het oudste museum van Nederland. Sommige ruimtes in dit unieke Rijksmonument behoren tot de best bewaarde historische interieurs van Nederland uit de 18de eeuw. Pieter Teylers Huis is echter veel meer dan een historisch huis. Hier komt Teylers gedachtegoed tot leven.

teylers.jfif

April- Rijksmuseum Vrouwen in de collectie

Wie bepaalt er wat er in museum hangt of in een overzicht kunstgeschiedenis wordt vermeldt? Het lijkt erop dat vrouwen decennialang bewust uit de boeken en musea zijn gelaten. Recente publicaties en werkgroepen brengen daar een verandering in. Tijdens deze rondleiding is er alleen aandacht voor de verdiende aandacht voor vrouwen.

lizzy.jpg